08 september 2006

Waarom werden Smalstraat en Paterslaan gesloopt?

Vanwege het aanleggen van de fantastische kasteel-traverse. De manier om het verkeer van Eindhoven naar Deurne/Venlo dwars door de stad te laten lopen. De architect van dat plan en de burgervader die het goedkeurde mogen van mij alsnog een dikke pluim krijgen!

Deze luchtfoto van KLM AeroCarto laat zien dat de traverse (vanaf links) de stad binnenkomt en eindigt op een kruispunt met de Zuid-Koninginnewal, daarna wordt de straat snel weer smal en is het verplicht linksaf de Paterslaan in en weer rechtsaf door de Molenstraat richting Deurne. We spreken 2 mei 1972.
"Is het nou echt zo'n ramp dat een paar straten verdwenen?", hoor ik u zeggen. Nee, dat is op zich niet zo erg, de huizen waren erg oud en klein, maar de hele buurt die verdween terwijl die een deel uitmaakte van de binnenstad. Waarom die traverse? Waarom een luchtbrug midden door de stad kort langs het middeleeuwse kasteel dat de stad rijk is. Waarom het prachtige park in tweeen klieven voor een autoweg? Vandaag de dag zou het absoluut niet meer kunnen. Die weg was om de stad heen gekomen met enkele afritten naar de verschillende wijken. En die oude wijk tussen Molenstraat en het station, die had netjes gerenoveerd kunnen worden. Bovendien had het stadspark rond het kasteel nog mooi op het stadscentrum aangesloten kunnen blijven met mooie gerestaureerde toegangspoorten.